Deleskraldeordning i Birkevang november 2018
- Den: november 18, 2018
- Af: dorte halling
- Kategori: Vores Birkevang
- 0
Brønshøj d. 18. november 2018
Deleskraldeordning i Hf. Birkevang
Kære alle skraldedelere og andre birkevængere
Den 13. november lå der post i indbakken fra Københavns Kommune, Byens drift, Affald og Genbrug vedrørende vores deleskraldeordning. Det blev os meddelt at ordningen uden videre, vil blive nedlagt pr. 11. december-18. En ordning som vel og mærke fungerer helt efter hensigten og som kommunen i sin tid selv har opfordret os til at deltage i.
For de fleste birkevængere kom det som en overraskelse af de mere bizarre: altså, midt i en dele- økonomisk-, miljøansvarlig- ressourcesparetid hvem i alverden finder på noget sådan og hvorfor? Andre birkevængere har allerede erfaret, at det de sidste knap to år har været umuligt at tilmelde sig ordningen. De har i den forbindelse rettet henvendelse til både kommunen og bestyrelsen. Måske de er knap så overraskede.
Trods flere ihærdige forsøg på at få en forklaring på hvorfor vi ikke længere kunne tilmelde os ordningen, har det ikke været muligt. Dvs. lidt forklaring har vi fået. Den 1. gik på, at der blev arbejdet på en løsning med fællesindsamling i lighed med den vi kender fra vores affaldssortering (skraldestation) og det lød umiddelbart meget tilforladeligt. Den 2. lød, at ordningen var sat på ”stand by” (se det er jo en fin forklaring!!) og 3. forklaring, at ordningen var lukket for tilgang (bravo Sherlock).
Vi har, trods flere anmodninger, aldrig fået et skriftligt svar fra kommunen og det forstår man jo godt med tanke på ovenstående. Måske skal vi finde begrundelsen i de omkring 100.000 der hvert år kommer ekstra i kommunekassen fra Birkevang, når vi skal gå fra 92 skraldecontainere til 140. Det er næsten ikke til at tro.
Hvad skal gøres: Bestyrelsen har skrevet til Teknik- og Miljøforvaltningen, Byens Drift, borgmester Nina Hedeager Olsen og klaget, dels over beslutningen dels over den manglende borgerinddragelse.
Derudover har bestyrelsen rettet henvendelse til Lokaludvalget/Byudviklingsudvalg for hjælp.
Da dele-aftalen er en aftale indgået mellem den enkelte birkevænger(ikke bestyrelsen) og kommunen er det vigtigt at det ikke alene er bestyrelsen der reagerer.
Du kan skrive til Byens Drift, Teknik-og Miljøforvaltningen her: www.kk.dk/institution/teknik-og-miljøforvaltningen Du behøver ikke at bruge din nem id, du kan skrive via den lille konvolut på siden. Her kan du protestere, bede om forklaring, klage over manglende borgerinddragelse, bede om en klagevejledning eller andet. Jeg adresserede brevet til Byens Drift, Affald og Genbrug
Er der derudover nogen der kan/vil finde ud af hvor mange deleskraldere der er i Københavns Kommune. Der er flere haveforeninger med ordningen. Jeg (Dorte) har skrevet Byens Drift efter oplysningerne men tvivler på at få dem. Læserbrev i den lokale og andre dagblade er en god ide og hvad med nettet, er der fora hvor vi med fordel kan sprede vores budskab?
Del dine/jeres ideer og tiltag her på siden og lad os se om vi kan få den beslutning omgjort.
Det var alt for nu.
På bestyrelsens vegne, Dorte
Nyeste kommentarer