Høringssvar om vejforbindelse
- Den: februar 28, 2024
- Af: Helen Lustrup
- Kategori: Vores Birkevang
- 0
Høringssvar til lovforslag om vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum
Vi er en gruppe beboere i Birkevang, der ved et møde d. 27/2, har besluttet at sende vedhæftede høringssvar til lovforslaget om vej over Vestvolden fra Tingbjerg til Bystævneparken.
Høringssvaret er fra beboere i HF Birkevang.
Vi opfordrer birkevængere til at underskrive på underskrift listen til høringssvaret.
Der er mulighed for at skrive sig på listen hos Kaare og Helen (nr. 28) og Dorte (nr. 17).
Endvidere vil der blive mulighed for at skrive under ved fredagsbar og skraldecafe.
Vi lukker for underskrifter d. 4. marts, da høringsfristen er 5. marts.
Med håb om mange underskrifter
Kaare (nr. 28)
——————————————————————————–
Høringssvar til ”Høring over forslag til lov om anlæg af ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum i Københavns Kommune” sagsnummer 2023-8769.
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har sendt et udkast til lov om anlæg af en ny vejforbindelse mellem Tingbjerg og Husum.
Vi er en række beboere i andelsselskabet HF Birkevang, der med dette høringssvar vil gøre opmærksom på de omfattende indgreb i det fredede område Københavns Fæstningsanlæg (også kaldet Vestvolden), som beskrives i lovforslaget.
Vi hilser velkommen de tiltag Københavns Kommune har planlagt til udvikling af Husum og Tingbjerg. Dette hjørne af København er slidt og trænger til vedligehold og fornyelse. Fornyelsen er også nye boliger i et, efter de kommunale hensigter, attraktivt, grønt og bæredygtigt område.
Vi selv og beboere i hele området anvender det skønne rekreative område på daglig basis til alt fra cykel- og løbeture, hyggelige ture med familien eller en gåtur. Lokale og tilkørende børne- og ungdomsinstitutioner anvender i høj grad dagligt de forskellige faciliteter på voldområdet.
Vi er modstandere af det foreslåede vejprojekt grundet nedenstående forhold beskrevet i lovforslaget.
Fredet natur- og kulturarv ødelægges af biltrafik mellem Tingbjerg og Husum
Vi er modstandere grundet miljøpåvirkningen, trafikafviklingen og den generelle hovedtanke med, hvorfor det er nødvendigt at åbne op for biltrafik mellem Tingbjerg og Husum.
Københavns Fæstningsanlæg, som strækker sig ca. 15 km fra Husum i nord til Avedøre i syd, er en fredet natur- og kulturarv karakteriseret ved at være et skønt grønt område med mange natur- og kulturaktiviteter og et fortidsminde, som kan anvendes på mange forskellige måder af borgerne.
Helt specielt for os i Husum og Tingbjerg er det, at stykket som strækker sig fra Mørkhøjvej til Åkandevej, er det eneste sted på voldanlægget, hvor man kan nyde de grønne omgivelser og det rekreative lege- og læringsområde uden larmen fra Motorring M3.
Vejforbindelsen bliver en barriere for alle bløde trafikanter, der har deres forskellige transporter på voldanlægget.
Vi synes derfor ikke, at en vejforbindelse over volden vil bidrage til et bedre grønt åndehul, og stiller os også uforstående overfor, at det skulle bidrage til en mere attraktiv bydel i den kommende ”Husum Haveby”.
I den forbindelse er det vigtigt at understrege, at projektet “Husum Haveby” (det nuværende Bystævneparken) netop udmærker sig ved at være en bydel, som skal være delvist bilfri. Dette er beskrevet i Helhedsplanen.
Vi forstår slet ikke den bedagede opfattelse, at biltrafik sikrer integration og udvikling (citat fra lovforslaget: ”bidrage til udviklingen af områderne og fremme en bedre integration mellem deres
beboere, virksomheder m.v. Vejforbindelsen forventes at bidrage til arbejdet med at gøre det almene boligområde Tingbjerg/Utterslevhuse til en velfungerende bydel”).
Vi er af den opfattelse at biltrafik i bymiljøer netop adskiller integration og samvær.
Afviklingen af biltrafikken mellem Tingbjerg og Husum via en ny vejoverføring vil helt generelt ikke gavne området, som i forvejen er presset med trafik fra de omkringliggende indfaldsveje. Der er særligt megen trafik på Mørkhøjvej, Islevhusvej og Åkandevej/Gadelandet/Storegårdsvej, hvor alt sammen samles kaotisk på Frederikssundsvej / Husum Torv. Vi mener derfor, at endnu en åbning for yderligere biltrafik (anslået til 8200 biler/døgn) fra Tingbjerg/Bystævneparken via Bystævnet og Storegårdsvej til Husum Torv og ind mod København ad Frederikssundsvej ikke vil bidrage til et mere behageligt, trygt og attraktivt område.
Derudover synes vi heller ikke, det står mål med de målsætninger, Københavns Kommune har med at begrænse biltrafikken i kommunen og grøn mobilitet. Bl.a. ønsker Københavns Kommune at fremme såkaldte ”trafik-øer”, som i dag omfatter Tingbjerg og Bystævneparken. Den foreslåede vejforbindelse vil eliminere disse ”trafik-øer”.
Vi savner også en undersøgelse af Tingbjerg beboernes (og de kommende Husum Haveby beboeres) biltrafik behov. Har de behov for biltransport ind til København? Eller er behovet noget andet?
I lovforslaget beskrives også den trafikale isolering Tingbjerg befinder sig i, med kun én adgangsvej (Ruten) til området.
I denne forbindelse ser vi bedre muligheder i at lave nordvendte ramper på Hillerødmotorvejens afkørsel ved Tingbjerg, så trafikken vil kunne ledes mod nord og ikke kun ind mod byen.
Ligeledes vil en vejforbindelse til Mørkhøjvej give en åbning til Tingbjerg som også vil kunne lede trafikken væk fra området og ud af byen. En sådan vejforbindelse vil også forbedre muligheden for forøget kollektiv transport til og fra Tingbjerg.
En mulighed for at intensivere adgangen mellem Tingbjerg og Husum kunne alternativt være at renovere gang- og cykelforbindelserne mellem de to bydele, da bedre forhold for de bløde trafikanter vil kunne bidrage til et tættere naboskab og fælles udnyttelse af voldområdet.
Integration, omdannelsesområder, nye boligområder i Husum
Vi sætter spørgsmålstegn ved den oprindelige tanke bag projektet Tingbjerg og Bystævneparken, hvis formål var at bygge sig ud af Indenrigs- og Boligministeriets liste over udsatte boligområder.
Heri var det en forudsætning, at de to bydele skulle hænge sammen med en vejforbindelse over det fredede voldanlæg.
Dels har vi meget svært ved at se, hvorledes biltrafik får to tilgrænsende boligområder adskilt af et fredet voldanlæg til at hænge sammen som et boligområde.
Dels bør man inddrage den positive udvikling Tingbjerg er inde i. I 2022 blev Tingbjerg fjernet fra listen over såkaldte hårde ghettoer. Fjernelsen skyldes hverken nybyggeriet eller den planlagte vej, men den boligsociale indsats og den fleksible udlejning der har fundet sted. Den har betydet flere i arbejde, højere gennemsnitsindkomst, bedre grunduddannelse til de unge m.m.
Endvidere synes vi, at det bør undersøges om der kan opnås dispensation fra 40%-reglen i loven om parallelsamfund. Denne mulighed har boligministeren.
Derfor er den grundlæggende forudsætning for vejføringen efter vores opfattelse ikke længere til stede, og som naturlig konsekvens heraf, bør man opgive planerne om denne.
Vi bør i stedet betragte voldanlægget som en løftestang for udviklingen i Husum og Tingbjerg, et rekreativt område der vil være attraktivt både for nye beboere (herunder dem som udviklingsplanerne sigter på at tiltrække) og for de mennesker der allerede bor her.
På de undertegnede beboere i HF Birkevangs vegne
Kaare Fries Lustrup
Ærtebjergvej 25
2700, Brønshøj
Nyeste kommentarer