5 Kommentarer


  • David_nr96

    Parknet, i samarbejde med Birkevangs fibernetudvalg har nu gennemført en lang række tests.

    – Det viser sig at Parknet og Fibernetudvalget har kun modtaget henvendelser fra totalt 3 parceller der har problemer med de nævnte kanaler. Faktisk var det først efter mit opslag her på birkevang.dk, at jeg der var to der henvendte sig med samme problem. Vi antager at det store flertal i Birkevang, har IKKE dette problem.

    – Vi har fundet frem til at der er to årsager til problemet:
    1) Radioforstyrelse (kilde ukendt) på mux frekvens 602 mhz.
    2) Visipia fiberboks der ikke er 100% “radio tæt” og følsom for udfrakommende støj på netop frekvens 602 mhz. Dette kombineret med en slidt tv-modul i selve boksen, skaber problemer på nogle få Visipia fiberbokse.

    Vi har udelukket alle andre fejlkilder:
    a) Fiber (som vi har målt og lyst igennem) fra Birkevangs HX til bolig er fint.
    b) Det analoge konvertering af signalet i Birkevangs HX er fint.
    c) Vi har set andre fiberbokse i Birkevang som virker fint på de nævnte kanaler.
    d) Som en test, har vi UDSKIFTET Visipia boksen med en anden fabrikat (nu udgået model) fiberboks (LastMile) og på den samme installation i Birkevang (dvs. både fiber og boligens internt antennekabel-fordelingsnetværk (COAX). Vi fik perfekt modtagelse. Ikke alene var der perfekt signal på alle digitale kanaler, men også det analog signal blev forbedret en lille smule, sammenlignet med Visipia fiberboksen. Det siger os, at TV-kredsløbet i Visipia boksen har en forringet kvalitet, sammenlignet med LastMile fiberboksen (testboksen). Dvs. at der er nogle få Visipia fiberbokse i Birkevang der, over tid, har fået en “slidt” tv-kredsløb. LastMile boksen blev brugt i en anden boligforening i Parknet og kom på banen nogle år senere efter Birkevangs fibernet kom i drift.

    Det er tre mulig løsninger:
    a) At udskifte boksen til en ny boks. Visipia er jo gået konkurs for nogle år siden og dvs. at der skal bruges en hel anden boks. Parknet har en ny fiberboks fra en anden producent og denne boks skal også testes i Birkevang. Årsagen til at vi IKKE har brugt denne nye boks som testboks, er fordi den skal programmeres anderledes end Birkevangs nuværende boks. Den såkaldte “provisionering”, dvs. remote styring og distribution af opsætning af Birkevangs bokse i Birkevang skal ændres, så de nye bokse kan bruges i Birkevang. Vi kunne godt manuelt programmere den nye boks, til en test opstilling, men vi har meget lidt tid lige i øjeblikket. Men testen med LastMile boksen viser hvad problemet er.

    b) At Parknet vælger at flytte de 7 kanaler fra MUX-602 mhz til en anden ledig MUX frekvens. Dette skal overvejes meget grundigt af Parknet, da dette berør alle brugere i Parknet, samtidigt, skal konsekvenserne vurderes på lang sigt vedr. ledige frekvenser: På et tidspunkt bliver Parknet nødt til at bruge MUX-602 og det vil så alligevel gå ud over de meget få Birkevængere der har det omtalte problem. Bare med 7 ANDRE kanaler!

    c) Der kan oprettes en sag overfor Erhvervsstyrelsen vedr. radioforstyrelsen. Men vi er ret sikre på, at vi taber sagen, da alt tyder på, at de få Birkevængere der reelt har problemet, har dybest set en defekt boks, sammenlignet med andre i Birkevang. Hvis Erhvervsstyrelsen tager fat i sagen, er det netop fordi det er en “global” forstyrrelse for ALLE i Birkevang og fordi fiberboksen virker efter hensigten og overholder alle standarder. Hvis Ehvervsstyrelsen tager sagen, vil de så undersøge OM der er en radioforstyrelse og om kilden er en lovlig brugt frekvens. Parknet ønsker ikke at oprette en sag, da vi netop ikke kan påvise at ALLE fiberbokse i Birkevang har samme fejl. Selv om alle fiberbokse havde fejlen, så kan Erhvervsstyrelsen påstå at fiberboksen bare ikke er “RF tæt” nok (dvs. beskyttet mod udfra kommende radiostøj). For tiden er der ved at blive udrullet mobilbredbånd der netop bruger frekvenser omkring 800 mhz og som er lovligt og som kan forstyrre kabel-tv installationer som er “RF” utæt. Dvs. gamle coax installationer som bruger materialler og stik som ikke er skærmet nok overfor RF støj. Erhversstyrelsen siger blot til disse boligforeninger, at de skal forbedre deres installationer. Det er set at nogle få fjernsyn er i sig selv ikke RF tætte nok på den omtalte frekvens! Da siger Erhvervsstyrelsen: “Skift tv’et”!

    Når Parknet har overvejet alle muligheder, vender vi tilbage med et løsningsforslag. Det skal siges at garantien og reklamationsretten er for længst udløbet for Visipia fiberboksen og derfor skal hver parcel selv bekoste en evt. udskiftning af fiberboks. Pt. koster det ca. 2.500 kr. inkl. moms for udskiftning til en ny boks, inkl. montage og fibersplidsning. Dette skal dog revurderes, da arbejdet er sandsynligvis anderledes i Birkevang, da den gamle montage skal ændres, så den kan tilpasses den nye boks (f. eks. montagebeslaget på væg skal udskiftes og der skal sandsynligvis splidses fiber). Parknet sælger selve boksen og det er en el-montør (f. eks. Makenet) der montere boksen.

    juni 20, 2013
  • Hans_nr165

    Jeg har kun lille pakke. Her er ZDF HD altid hakkende og DR1 ‘hopper’ tit af’ i korte øjeblikke

    juni 15, 2013
    • David_nr96

      DR1 og DR3 fejlen blev rettet i sidste uge og er pt. ok. Jeg har fået flere meldinger i Birkevang, der bekræfter at det er rettet. Vedr. ZDF-HD: Vi har ikke fået nogen meldinger om fejl på denne kanal. Kører fint hos mig.

      juni 15, 2013
  • susanne.gert_nr62

    Hej
    Ja – vi har også gentagne gange haft problemer med TV3 Sport 1. I øjeblikket modtager vi dog fint den analoge version – mens den digitale udgave er ganske ubrugelig.
    Vi har ikke registreret problemer m. de øvrige kanaler.
    Gert, 62

    juni 13, 2013
  • Jermi_nr97

    Fra nr.97

    20. tv3 sport. Konstant flimmer!
    ( DR1 har været problemer med, OK til dato…!)
    kan ikke udtale om andre kanaler….

    juni 13, 2013

Efterlad en kommentar


Navn*

E-mail(vi vidergiver ikke din e-mail)*

Hjemmeside

Din kommentar*

Send kommentar

Haveforeningen Birkevang 2021