torsdagsfilm 22.2. kl 19: Mary & Max
- Den: februar 17, 2018
- Af: Beth Wedel
- Kategori: Vores Birkevang
0
Torsdag d. 22.2 viser Birkebio den animerede komedie,
MARY OG MAX.
Det er en historie, der med sin indlevende og sorte humor tager os på en rejse der udforsker venskab, autisme, alkoholisme, kleptomani, tillid, korpulerende hunde, sexuelle og religiøse forskelligheder, hvor børn kommer fra osv.osv.
…
En underfundig film der gennem et pennevenskab, strækker sig over 22 år og 2 kontinenter og mellem to meget forskellige mennesker.
Nemlig Mary Dunkan, en tyk ensom 8 årig pige fra Australien og Max Horovitz, der er en 44 årig, svært overvægtig jødisk mand med Asberger syndrom, der bor i New York.
Den er absolut ” se – værdig ” !!
BirkeBio torsdag 15.2 kl 19: “En verden udenfor”
- Den: februar 13, 2018
- Af: Beth Wedel
- Kategori: Vores Birkevang
0
BirkeBio har endnu et par ledige pladser til 7-forestillingen torsdag aften. Men de bliver nok besat, inden vi får startet aftenens film “The Shawshank Redemption”, “En verden uden for”, der blev optaget i 1993 og kom til Danmark i 95.
De alt dominerende roller spilles af Morgan Freeman, som vi heldigvis har set i mange roller, og Tim Robbins, som man ser alt for sjældent.
I amerikanske stater uden dødsstraf har man underlige systemer, der tillader at dømme folk f.eks. 50+10+…75 års fængsel, eller som i denne film to-tre gange livstid. Shawshank er fængslet, hvori det meste af denne historie foregår i 40erne. Det er fiktion, men som bekendt er virkeligheden ofte værre.
Den unge bankmand (Tim Robbins) bliver dømt på indicier for mordet på sin kone og hendes elsker. Han har ikke gjort det, men hvad hjælper det, når man skal afsone to gange livstid. I fængslet bliver han gode venner med Red (Morgan Freeman).
Meget kort handler filmen om håb – og frihed.
Det er en lang film, varer 2t22min., men man når ikke at kede sig. Der sker selvfølgelig meget i den tid, men det synes jeg, man selv skal komme og se. (De fleste, der kommer, har sikkert allerede set den. Det er en af den slags film. En af dem, man ikke bliver dummere af.)
Filmen er ikke blevet overhældt med priser. Blev dog valgt som bedste udenlandske film – i Japan. På den internationale film database (IMDb) er det den film, der flest gange har fået de fleste stjerner. (Man skal logge ind, hvis man vil mene noget.)
Filmen er instrueret af Frank Darabont. Det er hans første spillefilm og må vist betragtes som usædvanlig helstøbt.
Vi ses foran skærmen.
BirkeBio viser torsdag 8.2 kl 19: “The Lady in the Van”
- Den: februar 07, 2018
- Af: Beth Wedel
- Kategori: Vores Birkevang
0
MAGGIE SMITH-AFTEN I BIRKE BIO:
Den højt estimerede engelske skuespilforfatter Allan Bennett skrev sine erindringer. Derfra skrev han skuespillet “The Lady in the Van”, der blev opført i London med Maggie Smith. Det var selvfølgelig en succes, så historien blev filmatiseret med Maggie Smith som særlingen miss Shepherd og Alex Jennings som forfatteren, der har en tilbøjelighed til at diskutere med sig selv.
Historien er i korthed den, at frøken Shepherd parkerer den varevogn,… som hun bor i, rundt omkring, indtil hun får plads – midlertidigt – i forfatterens indkørsel. Ingen tvivl om, at han er en flink og tålmodig mand, for hun kommer til at bo der i 15 år – og ikke de 10, som jeg kom til at sige, da jeg omtalte filmen efter sidste BirkeBio forestilling.
Maggie Smith er formidabel som en af de sære personer, vi helst vil undgå at få øjenkontakt med, når vi møder dem på gaden. Miss Shepherd har selvfølgelig en historie, som vi får hen ad vejen.
Det er – efter min mening – en fantastisk film, som man ikke skal snyde sig selv for i BirkeBio torsdag aften kl. 7.
KREAWEEKEND! d. 24. og 25. februar i fælleshuset.
- Den: februar 04, 2018
- Af: Beth Wedel
- Kategori: Vores Birkevang
0
Vi åbner dørene kl 12 begge dage og er kreative til vi ikke orker mere. Der er, som sidst, tapetbøger, lidt papir, farver, pensler, garn m.m. til rådighed og ellers tager du selv noget med. Kom og vær med, vi lægger voksdug på bordene og der er kaffe, te og saftevand.
BirkeBio 3.2 kl 19: Florence Foster Jenkins
- Den: januar 30, 2018
- Af: Beth Wedel
- Kategori: Vores Birkevang
0
Torsdag bliver en sjælden dag i BirkeBio. Vi skal se komedie ved 7-forestillingen. Men filmen om Florence Foster Jenkins er lige så meget drama med stor “feel good”-faktor,
“Florence” er et kærligt portræt, der ikke udleverer verdens værste sangerinde. Florence kan ikke synge, men det holder hende ikke tilbage. Måske på grund af hendes mange penge – eller elskelige væsen – har ingen lyst til at fortælle hende sandheden. Hun slår sine folder i 30erne og 40ernes New York og opr…etter Verdi-selskabet, der opfører tableauer for de meget fine og meget rige. Iført sine selvskabte kostumer brillerer hun for en større skare, der elsker hende.
Det gør vi også, når vi møder hende i Meryl Streeps – ekstra polstrede – skikkelse. Hugh Grant spiller hendes 7 år yngre engelske ægtemand, der gør alt for at skåne hende for livets barske realiteter. (Hun har haft nok modgang). Han støttes kraftigt af hendes pianist, spillet uforligneligt af Simon Helberg. (Nogen har fået respekt for Hugh Grant efter hans præstation her.)
Højdepunktet i Florens liv er i 1944, da hun lejer Carnegie Hall og fylder teatret til bristepunktet. Hun er da 76 år og allerede ugen efter får hun et hjerteanfald og dør få dage senere.
Men Florence indspillede også en plade, der var uhyre populær i USA.
Det er en engelsk film af Stephen Frears, der også instruerede The Queen om dronning Elisabeth den 2.
Der blev ingen Oscar til filmen, men skidt med det. Den er lige god, og vi bliver glade for at se den i BirkeBio. God fornøjelse.
Birkebio viser torsdag 25.1 kl 19: Fargo!
- Den: januar 23, 2018
- Af: Beth Wedel
- Kategori: Vores Birkevang
0
Fargo-fans kan opdeles i to kategorier: de, der synes, det er Coen brødrenes bedste film, og de, der mener, det er den bedste film, de NOGENSINDE har set. Så der er lagt op til god film i BirkeBio torsdag aften i fælleshuset kl. 19.
Fargo har fået flere priser end nogen kan slæbe hjem, bl.a. Oscar for bedste manuskript og bedste kvindelige hovedrolle.
Joel og Ethan Coen, der har skrevet og instrueret Fargo, taler ikke hollywoodsk, og det gør den strålende karakterskuespille…r Frances McDormand heller ikke. (Frances og Joel er i øvrigt gift med hinanden og bor langt fra Hollywood Boulevard – hvis det skulle interessere nogen.)
Historien er i korthed den, at bilforhandler-svigersøn mangler penge og aftaler med et pare småkriminelle, at de skal kidnappe hans kone, så svigerfar kan betale løsesummen. Efter kidnapningen går alt galt, så den gravide sherif spillet af Francis McDormand kommer på overarbejde.
Brødrene Coen er fra Minnesota, hvor det meste af filmen er optaget vinteren 95. Der var vinteren det år lige så dårlig som her, så sneen, vi ser i filmen, er kunstig.
Forhåbentlig er det ikke den sidste af brødrene Coens film, vi skal se. De har lavet flere “bedste film”. Det har Frances M Dormand også. I øjeblikket kan vi smutte hen i BigBio og se hendes sidste film.
BirkeBio 18.1 kl 19: Django unchained. Serveres med varm cacao og flødeskum :o)
- Den: januar 17, 2018
- Af: Beth Wedel
- Kategori: Vores Birkevang
0
Aflyst på grund af sygdom!! BirkeBio torsdag d. 11.1: Django Unchained
- Den: januar 08, 2018
- Af: Beth Wedel
- Kategori: Vores Birkevang
0
Der venter 150 spændende minutter i BirkeBio på torsdag. Ved 7-forestillingen skal vi nemlig se Tarantinos fantastiske “Django unchained”. QuentinTarantino har både skrevet og instrueret, så man er “med” fra første til sidste billede.
Filmens historie udspilles i de amerikanske sydstater, hvor sorte slaver er årsagen til de hvides rigdom.
Hertil kommer en europæer, der lever godt som dusørjæger, og han kan bruge slaven Django til at opspore et par lede karle. Han køber Django…, og snart har de et udbytterigt partnerskab, hvis formål bl.a. er at finde Djangos kone.
Så filmen handler om slaveri.
Der er – selvfølgelig – fine persontegninger med store skuespillere, vi kender, og nogle vi ikke kender, Er det ikke nok at nævne Leonardo DiCaprio og Samuel L. Jackson?
Jeg har kun set filmen 4-5 gange, så jeg glæder mig til på torsdag.
BirkeBio 4.1. kl 19: “Blinkende lygter”
- Den: januar 03, 2018
- Af: Beth Wedel
- Kategori: Vores Birkevang
0
skraldeskuret ved nytårstide..
- Den: december 26, 2017
- Af: Beth Wedel
- Kategori: Vores Birkevang
0
Der er LUKKET i storskraldsskuret søndag d. 31. december. For at undgå brand i containere bliver de alle kørt ind i skuret lørdag kl 12, og de kommer først ud igen tirsdag d. 2. januar. Behold dit eventuelle storskrald, papir, pap og plast hjemme på parcellen til containerne er ude på plads igen. Godt nytår fra skraldefolkene.